Social Icons

Pages

Wednesday 4 April 2012

Jika Panjang Umurku



Jika Panjang Umurku

Jika panjang umurku,
mungkin mencecah 80 tahun,
90 tahun bahkan mungkin sehingga 100 tahun,

 bolehlah aku berhibur-hibur dahulu di dunia ini,
menghabiskan usia mudaku
untuk memenuhi mimpi-mimpi remajaku,

mengumpul harta,
memikat wanita,
mengejar takhta,

Jika panjang umurku,
bolehlah aku,
menghabiskan masa mengejar bulan dan matahari,
memeluk bintang dan bumi.

kemudian, bila tiba usia senjaku, jika panjang umurku,
bolehlah aku mula menukar simpang,
dari jahiliah ke simpang Islam,
dari lorong dunia ke jalan akhirat,

bolehlah aku mula menginjakkan kaki ke masjid,
untuk beribadat dan bertaubat,

bolehlah aku mula mengisi tabung derma khairat,
buat menambah saham akhirat,

bolehlah aku mula berlatih berpuasa sunat,
jika badan masih belum lelah dan penat,
dan belum tenat.

Dan jika mampu,
bolehlah aku mula mengumpul wang,
buat menziarahi Baitullahil Haram,
jika masih sempat,
jika belum terlambat.

Barulah aku akan dikenali olah orang banyak,
“Wah, si fulan itu sudah banyak berubah!”
“Bukankah si fulan itu dahulu seorang yang sekian dan sekian?”

Jika panjang umurku, jika tidak?

Siapa yang berani menjamin dia akan bangun esok pagi,
siapa yang berani menjamin umurnya masih ada, walaupun satu hari,
dan siapa yang berani, menolak dan membantah,
di saat tiba surat undangan ke kuburan.

Apa lebihnya aku,
untuk tidak terlibat dalam kemalangan kenderaan seperti orang lain,
untuk tidak hangus dalam kebakaran seperti orang lain,
tidak ditimpa penyakit maut seperti yang lain,
Apa lebihnya aku, untuk terus hidup sehingga usia tuaku.

Apa aku punya penjamin,
agar tidak diapa-apakan nyawaku,
Tidak.
Apa aku punya jasa kepada Tuhan,
sehingga perlu dipanjangkan usiaku,
Tiada.

Abangku juga berangkat meninggalkan dunia di usia yang sangat muda,
kira-kira seusia denganku sekarang ini,

Apa abangku tahu dia akan pergi esok hari,
Sedangkan petang sebelumnya itu kita sedang rancak bergurau dan bersembang,
tentang kesudahan kisah Harry Potter yang sedang kau baca,
tentang Nintedo DS yang ingin kita beli bersama,
tentang air tebu yang ingin kau hirup sepuasnya, apabila keluar dari hospital kelak,

Apa aku tahu,
Abangku akan diambil nyawanya seawal itu,
sebelum sempat melihat keputusan peperiksaan matrikulasinya itu,
yang hanya keluar di hari keberangkatannya ke alam sebelah sana itu.

Apakah aku, kita punya jaminan,
Tidak akan menjadi seperti abangku, seperti jutaan pemuda lain;
yang tidak pernah sempat pun menempuh hari-hari dewasanya,
pergi di saat pemuda-pemudi lain sedang hangat dipeluk oleh dunia.

Dunia itu alam,
dan dari kata dasar “alam” itu munculnya perkataan “alamat”.

Jadi dunia ini hanya papan tanda,
yang menunjuk arah tuju ke akhirat,
malangnya papan tanda itu dihias terlalu cantik,
hingga tak sedikit yang jatuh cinta padanya,
ingin kekal di situ. Lupa akan destinasi mereka.

Jika panjang umurku, bolehlah aku melakukan semua itu.
Jika tidak?


Jika panjang umurku,
bolehlah aku,
menghabiskan masa mengejar bulan dan matahari,
memeluk bintang dan bumi.

 




4 comments:

  1. terima kasih boss atas ingatan....terasa hati ini :)
    sebak hati ini bila diceritakan mengenai arwah abang..
    semoga beliau ditempatkan bersama org2 yg beriman..allahu aminn..

    ReplyDelete
  2. amin.... syukran khair... jazakallah khair ya khair... huhu

    ReplyDelete
  3. aah la akhi nawawi seorang yg sgt tabah. Moga terus thabat pd jalan ini!

    ReplyDelete
  4. Jika Panjang Umurku...
    marilah kita ubah statement tersebut kepada
    JIKA PENDEK UMURKU....wallhu a'lam...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...